„Számítógépes mérésvezérlés szakkör középiskolásoknak” változatai közötti eltérés
(→Néhány példa arra, hogy mire is használható a LabVIEW:) |
|||
44. sor: | 44. sor: | ||
A BME fizikusképzés keretein belül lehetőség van a Labview programnyelv elsajátítására. Az itt bemutatott programokat ezen a kurzuson készült házi feladatokból válogattuk. | A BME fizikusképzés keretein belül lehetőség van a Labview programnyelv elsajátítására. Az itt bemutatott programokat ezen a kurzuson készült házi feladatokból válogattuk. | ||
− | Hőmérséklet-szabályozás | + | '''Hőmérséklet-szabályozás:''' Ha melegünk van, kinyitjuk az ablakot, ha fázunk, felveszünk egy pulóvert. Mindegyik esetben a testhőmérsékletünket szeretnénk állandó értéken tartani. Azonban a tárgyak nem fáznak és nincs melegük, mégis előfordulnak olyan esetek, hogy szeretnénk adott hőmérsékletet beállítani, vagy jól meghatározott módon változtatni. |
− | + | '''Napraforgó:''' Egy ideális napraforgó feje mindig a nap felé fordul, hogy minél több fényt összegyűjtsön. Ebben az esetben a virág tányérján két fényérzékelő helyezkedik el, egymástól a lehető legtávolabbra. Ha valamilyen véletlen szögből megvilágítjuk, akkor az egyik detektoron több fény fog esni, mint a másikon. Azonban ha a virág feje a fényforrással pont szemben helyezkedik el, akkor mind a két érzékelő ugyan annyi fényt gyűjt be. Így ez az eszköz addig forog, amíg a detektorok egyforma fényintenzitást nem mutatnak. | |
− | + | '''Kopogásfelismerés:''' milyen ritmusban kopog, gombnyomás, kopog, újra gombnyomás, kopog, és kiderül, hogy egyezik-e a két ritmus | |
− | + | '''Hangszín szabályozás:''' egy előre hangfájl, vagy mp3 lejátszó kimenete megy a mérőkártyára, ennek manipulálása, állítható frekvenciaszűrők, és utána vissza lehet hallgatni | |
− | + | '''Oszcilloszkóp:''' mér egy jelet, ábrázol, hány pontot jelenítsen meg, trigger, szórás, frekvencia, stb meghatározása | |
− | + | '''Ultrahangos távolságmeghatározás:''' van egy ultrahang adó és vevő, adó: rövid imp., vevő: mennyi idő múlva érkezik, így azt határozza meg, milyen messziről verődött vissza a hang (érzékeny arra, hogy frontálisan verődjön vissza és az első visszaverődést határozza meg) | |
és még nagyon sok más... | és még nagyon sok más... | ||
==Hasznos linkek== | ==Hasznos linkek== |
A lap 2014. február 12., 16:27-kori változata
Szakkörünkön szívesen látunk minden olyan középiskolást, akit érdekel a programozás, a mérésvezérlés és a nyomtatott áramkörök készítése. A mérési alkalmak résztvevői alapszintű Labview programozási ismeretekre tesznek szert melynek segítségével mérőprogramot írnak az általuk készített áramkör működtetésére. A nyomtatott áramkört filctollas írással, maratásos technikával készítjük, a megfelelő áramköri elemeket mindenki saját kezűleg forraszthatja a panelra. Az elkészült remekmű hazavihető.
A Labview programnyelv előnye, hogy grafikus felületen készíthető el a programkód, így használata intuitív és a szöveges programozással szemben sokkal gyorsabban megtanulható. A programozás elsajátításához a National Instruments rendelkezésünkre bocsájtotta világszerte széles körben használt oktatási anyagait, valamint oktatási célú szoftverhasználatot biztosít.
A résztvevők által írt programok NI myDAQ mérőkártyát fognak vezérelni. Azok, akik ősszel jártak a "Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak" mérési szakkörre, már használtak ilyen adatgyűjtő kártyát és hozzá íródott mérésvezérlő programot. Ezen a kurzuson ízelítőt kaphatnak abból, hogyan kell egy ilyen programot elkészíteni. A kurzus azoknak is tartalmaz új információt, akik tavaly részt vettek a "Mérési adatgyűjtés labor középiskolásoknak" szakkörön, mivel most egy másik programnyelvvel ismerkedhetnek meg. A maratással készítendő áramkör a tavalyival egyezik.
2014. március 14 - április 25. között minden pénteken 14:00 - 18:00.
BME Fizika Tanszék, F épület III. lépcsőház II. em., F3213-as terem 1111 Budapest, Budafoki út 6-8.
A szakkör ingyenes.
Tartalomjegyzék |
Milyen alkalmakon vehetsz részt?
Március 14.: bevezető foglalkozás a Labview használatáról, érdekes példákkal 1.
Március 21.: bevezető foglalkozás a Labview használatáról, érdekes példákkal 2.
Március 28.: önálló program készítése, ami a mérőkártya ki- és bemeneteit vezérli
Április 4.: nyomtatott áramkör készítése: maratás és forrasztás
Április 11.: az elkészült nyomtatott áramkörhöz vezérlőprogram készítése
Április 25.: tárlatvezetés a Szilárdtestfizika Laboratóriumban
A foglalkozások egymásra épülnek, így olyanok jelentkezését várjuk, akik minden alkalmon részt tudnak venni.
Az általunk biztosított eszközök
- a nyomtatott áramkör elkészítéséhez szükséges eszközök (ellenállás, forrasztópáka, stb.)
- National Instruments myDAQ mérőkártya
- Labview tanulói licensz mindenkinek (így akár otthoni gépre is telepíthető, vagy a foglalkozások során saját laptop használható)
Milyen előismeretekre van szükséged?
Minden 9-12. osztályos diákot szívesen látunk. A szakkör az egyenáramú áramkörök ismeretére épít. Nem szükséges semmilyen programozói előképzettség vagy forrasztási gyakorlat, de a szakkör azok számára is érdekes lehet, akik rendelkeznek ilyesmivel.
Néhány példa arra, hogy mire is használható a LabVIEW:
A BME fizikusképzés keretein belül lehetőség van a Labview programnyelv elsajátítására. Az itt bemutatott programokat ezen a kurzuson készült házi feladatokból válogattuk.
Hőmérséklet-szabályozás: Ha melegünk van, kinyitjuk az ablakot, ha fázunk, felveszünk egy pulóvert. Mindegyik esetben a testhőmérsékletünket szeretnénk állandó értéken tartani. Azonban a tárgyak nem fáznak és nincs melegük, mégis előfordulnak olyan esetek, hogy szeretnénk adott hőmérsékletet beállítani, vagy jól meghatározott módon változtatni.
Napraforgó: Egy ideális napraforgó feje mindig a nap felé fordul, hogy minél több fényt összegyűjtsön. Ebben az esetben a virág tányérján két fényérzékelő helyezkedik el, egymástól a lehető legtávolabbra. Ha valamilyen véletlen szögből megvilágítjuk, akkor az egyik detektoron több fény fog esni, mint a másikon. Azonban ha a virág feje a fényforrással pont szemben helyezkedik el, akkor mind a két érzékelő ugyan annyi fényt gyűjt be. Így ez az eszköz addig forog, amíg a detektorok egyforma fényintenzitást nem mutatnak.
Kopogásfelismerés: milyen ritmusban kopog, gombnyomás, kopog, újra gombnyomás, kopog, és kiderül, hogy egyezik-e a két ritmus
Hangszín szabályozás: egy előre hangfájl, vagy mp3 lejátszó kimenete megy a mérőkártyára, ennek manipulálása, állítható frekvenciaszűrők, és utána vissza lehet hallgatni
Oszcilloszkóp: mér egy jelet, ábrázol, hány pontot jelenítsen meg, trigger, szórás, frekvencia, stb meghatározása
Ultrahangos távolságmeghatározás: van egy ultrahang adó és vevő, adó: rövid imp., vevő: mennyi idő múlva érkezik, így azt határozza meg, milyen messziről verődött vissza a hang (érzékeny arra, hogy frontálisan verődjön vissza és az első visszaverődést határozza meg)
és még nagyon sok más...